Ja, hva skal man si?

Om jeg ble så mye klokere i går er jeg absolutt ikke sikker på, men jeg må sette meg ned i fred og ro og lese litt. Natt til i går sov jeg hos mamma og pappa på Skøyen. Gjør ofte det når jeg skal være i Oslo tidlig for da slipper jeg helvetes køer på E18. Og i går hadde jeg time på Aker Sykehus 08:30. Det er litt rart å ha time der. Har vært på Aker sykehus, men kun på besøk. Den siste gangen jeg var pasient var da jeg ble født der. I går var det konsultasjon ved Endokrinologi avdelingen. Tyreoideapoliklinikken. Dette er jo på grunn av stoffskifte mitt.

Jeg var kjempe spent på blodprøvesvarne jeg tok forrige uke. Men før samtalen måtte jeg ta ultralyd av halsgropen min og skjoldbruks kjertelen. Den så normal ut. I motsetning til når jeg tar ultralyd av hjertet, tok dette veldig kort tid. Når jeg var ferdig ble jeg med inn til legens kontor. Selv om jeg akkurat er fylt 38 år. hadde jeg med mamma på konsultasjonen. Hun er alltid med når min kjære ikke kan. Det er ofte vanskelig og huske hva som blir sagt, men når man er to husker man bedre. Dette med stoffskifte er jo også helt nytt. 

Legen fortalte meg at blodprøvesvarene viste at jeg hadde hatt god effekt av de nye medisinene, Neo-Mercazole og Prednisolon. Dette er jo en god ting og at stoffskifte nå er sakte men sikkert på vei ned. Grunnen til at jeg fikk høyt stoffskifte er fremkommet av bruken av Cordarone. Dette er en hjertemedisin som brukes i behandling av arytmi når ingen annen medisin har gitt en god nok effekt. 
Så slapp hun en bitteliten bombe. Når stoffskifte er ned på normalt nivå vil hun sette meg til operasjon for fjerning av skjoldbruskjertelen. Den produserer et hormon som jeg da må få i pilleform etterpå og for resten av livet. Men da kan jeg slutte med Neo-Mercazole og Prednisolon så det er jo bra.

Det kan ta tid før stoffskifte er ned på et normalt nivå så blir ikke operasjon med det første. Nå blir det blodprøver hver 2 uke med påfølgende legetime. Alt på Aker Sykehus, så det blir litt kjøring.

Det var veldig deilig å komme hjem til Arne. Blir alltid så godt humør

– Karie

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg