Tar helgen med min moderate hjertesvikt – skal det være noe mer da?

Hey

Da var det fredag da, men har kanskje ikke hatt den beste fredagen. Det startet med en ikke så veldig god onsdag kveld. Skulle få besøk av en tidligere kollega fra SAS og vi satt ute på den nye, fine terrassen vår. Under middagen kjente jeg at det begynte å stramme i beina, spesielt det høyre. Så jo at det var hovent. Har vært tungpustet, hatt en del hjertebank og kjent meg veldig sliten. Senere på kvelden ringte jeg kardiologisk sengepost og snakket med fineste sykepleieren Hanna. Vi la en plan om at jeg skulle ringe dagen etter hvis det ikke var noe bedre. Det var jo ikke noe kritisk.

Deter kanskje ikke så lett å se på bilde, men det er et par “bulker” der. Innhogg etter sokker er også ganske vanlig tegn. 

Da det ikke var noe bedre dagen etter, sendte jeg en email til Guch kontakt sykepleieren. Jeg skrev om hvordan jeg hadde det og om symptomene. Det tok ikke så lang tid før hun ringte meg. Da hadde hun snakket med kardiologen som sa jeg skulle komme inn i dag. Jeg må jo være en av de heldigste pasientene som har helsepersonell som kjenner meg så godt, er så kompetente og som jeg får så lett tak i. Symptomene mine kan ligne på hjertesvikt symptomer. Er det da noe vits i å vente med å sjekke det ut. Alt henger jo sammen så det er jo vanskelig psykisk. 

Det ble full sjekk, med ultralyd, EKG måling, puls, blodtrykk og metnings måling. I samtalen etterpå forteller kardiologen min meg at venstre hjertekammer nå har en moderat svikt. At høyre hjertekammer har pumpet dårlig og blitt skadelig av svikten i 2012 vet vi jo. Men at denne forferdelige sjauen jeg har vært igjennom hadde gitt meg moderat svikt i venstre, følte jeg var litt slag i magen. Mye informasjon som jeg ikke helt har fått med meg. Vanskelig å forstå alt. Tok en del blodprøver som var fine, men må begynne å gå på kontroll på Rikshospitalet en gang i måneden. Slenger man på de kontrollene på Aker som jeg må på kommer jeg til å tilbringe høsten på E18…… jaja. Super takknemlig for at jeg får så mye hjelp og blir fulgt opp. 

Da jeg var ferdig med prøver og kontroll tok jeg turen opp i 3 etg til kardiologisk overvåking og kardiologisk sengepost for å si heisann sveisann til kjentfolk. Alltid kos.

Kom hjem og sluknet på terrassen. Sov der i nesten to timer. Deilig med frisk luft.

Nå har vi spist litt middag, jeg har fått alt litt på avstand. Så.godt jeg kan i hvert fall. Håper dere alle får en strålende helg.

Stor klem 

– Katie

 

#nyresvikt #hjertefeil #hjerte #mestring #trening #opptrening #angst #langvei #rehabilitering #organdonasjon #overleve #vmh #guch #hjertesvikt 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg