Frustrasjon, hårtap og forsmak på Julen

Hei du

Jeg har tenkt ganske mye på noe i det siste. Fordi det er så aktuelt for meg. Jeg tenker at det også kan være aktuelt for andre. Naturlig nok går jeg på mange forskjellige medisiner. Jeg har en dosett som er proppet full av all slags tabletter. Etter at skjoldbruskkjertelen ble tatt ut i sommer har jeg blitt satt på en ny medisin som heter Levaxin. Den er en erstatter for tyroxin hormonet som jeg ikke får naturlig lenger. Veldig ofte når jeg får medisiner så legger jeg alt som har med det å gjøre, være seg risiko, dosering eller sammensetning med andre medisiner, i hendene på legen. Det er utrolig sjeldent at jeg leser pakkevedleggene til medisinene. Jeg burde sikkert det, men orker rett og slett ikke. Det har jeg heller ikke gjort med Levaxinen. Men den siste tiden har jeg slitt med at jeg røyter. Og det er ikke rent lite heller. Når det ikke går over, tenkte kanskje det var på grunn av årstiden og skiftet i det, måtte jeg sjekke medisinene. Jeg finner ikke noe kjente bivirkninger som hårtap. Alle har noe de liker og noe de ikke liker så godt med seg selv. Når det da skjer noe negativt med de ringene man liker blir det ganske frustrerende. Frustrasjonen er derfor kjempestor når mine bein som alltid har vært slanke og fine, så er fulle av åreknuter, skjoldete og vonde. Og når mitt flotte, tykke og bølgende hår blir mer og mer tynt og pistrete….. blir nesten litt deprimert av det hele. Nå var jeg hos fastlegen i går og blitt satt på noe som heter TrioBe. Kanskje noen av dere som kjenner til det. Den består av tre forskjellige B-vitaminer og den skal hjelpe mot hårtapet. Så krysser fingrene for det.

Jeg var tilbake for mer fotsone terapi denne uken. Jeg syntes virkelig det fungerer. Hvis jeg går med jevne mellomrom og litt fast så kjennes beina, spesielt føttene mine, bedre og mindre smertefulle ut. Det ser virkelig ut som om dette hjelper og det er godt. Jeg tenker at jeg skal søke meg tilbake til Feiringklinikken for et nytt rehabiliteringsopphold. Men da må føttene og beina være enda bedre. Så satser på å få være med på GUCH gruppen i mai 2017. Da har jeg enda et halvt år på meg.

Denne uken fant jeg ut at jeg ville kjenne litt på julen. Så her om dagen fant jeg frem en liten duk, ett par røde fleecepledd og kongerøkelse. Det er noe helt spesielt med den siste mådenen før Jul og med Advent. I går lagde jeg til og med ribbe til middag. Det er første gang jeg har laget ribbe. Det er liksom min kjæres jobb. Men ble veldig godt fornøyd og det smakte sinnsykt godt. En liten prøvesmaking er lov.

Nå er det kvelden i heimen. Arne og Otto har tatt kvelden og etter noen timer på jobb i ettermiddag er jeg også sliten. Kjenner at sengen roper.

  

Håper dere alle har en super kveld. Vi snakkes.
– Katie

#guch #vmh #trening #opptrening #rikshospitalet #ous #organdonasjon #drammensbadet #drammen #norway #hjertefeil #ffhb #christmas #christmas2016 #feiringklinikken #rehabilitering #fotsoneterapi #fotsone #hårtap #overleve #survival #oslove #backtolife #shoutout #americancockerspaniel

 

 

2 kommentarer
    1. Hei! 🙂

      Det kan være lurt å sjekke for bivirkninger på medisinene (med mindre man har helseangst o.l), eller i beste fall om du ikke vil vite noe, få noen andre til å sjekke for deg, da det og står kontraindikasjoner (helse tilfeller hvor det ikke skal brukes, eller medisiner det ikke skal brukes med).

      Det står og i enkelte pakningsvedlegg om at det kan forhindre opptak av f.eks B-vitaminer, jern, o.l, eller øke opptake av andre ting, som er greit å få med seg, så man er føre var og kan forhindre at man blir for lav eller høy på ting som ikke er gunstig.

      Håravfall trenger ikke å være under vanlige bivirkninger, men kan være under mindre vanlige eller sjeldne, eller gå under det med vitaminer over, eller skyldes stress.

      Selv om du har gode leger som følger med, (som du er veldig heldig med), så har vi et ansvar for å ha lest det selv (eller fått andre til å lese det, f.eks ved pasientskade), for det er bare vi som vet om når det er noe som ikke stemmer. Så få f.eks mannen din til å lese det, så er han obs hvis det skulle være noe.
      Spesielt om det er ting som kan oppstå akutt (regner med dere er gjort obs på det av leger), eller der det står når man skal søke legehjelp.
      Leger kan glemme de og, så er man to til å følge med. 🙂
      Og spør en farmasøyt, i tillegg til legen å ta en titt over at det du får går greit sammen. 🙂 Legen er “eksperten” på kroppen, som farmasøyten er det på medisiner. 🙂
      Med “ekspert” i “, mener jeg bare at man aldri kan bli ferdig utlært eller ferdig oppdatert innenfor en del yrker…så er sånnsett imot bruken av ordet…det har ikke noe med mangel på respekt å gjøre.

      Jeg er ingen av delene nevnt over.

      Har hatt erfaring med at når jeg har fått antydning til åreknuter, så har jeg ofte sittet eller ligget for hardt, eller med for mye press, men andre opplever kanskje det annerledes…ikke vet jeg.
      Vet ikke om det stemmer, men har lest at C-vit kan hjelpe, noe jeg tror på, da jeg har hatt mindre antydning til det når jeg har vært flink å få i meg mye mat med det, kontra i perioder der jeg har spist lite med det eller ikke har tatt tilskudd. Sier ikke at det hjelper, bare en observasjon jeg gjorde på meg selv over tid, men hør med legen først, da for mye av det kan gå på nyrer, så h*n kan gi en anbefaling.

      Jeg sier ikke det over for å være kjip på noen måte, selv om det kanskje kan høres kjipt ut. :/

      Jeg håper virkelig du får alt du ønsker deg og trenger, og at ting ordner seg med både hjerte, hår og årer, og hva enn annet som skulle trenges!
      Og at du får en koselig jul! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg