13.mars er en merkedag

I dag er det 13 mars. Jeg har alltid vært flink til å huske datoer for viktige hendelser i mitt liv. De aller fleste av oss husker bursdager og bryllups datoer. 
13 mars er en dato av viktighet. For samme grunn som så mange andre datoer av betydning i mitt liv, er denne datoen en dato jeg ble hjerteoperert på. Det er gått fem år siden jeg ble flyttet over fra Drammen Sykehus til Rikshospitalet i ambulanseseng i Helseekspressen. Jeg var i forferdelig forfatning, veide godt over 100 kg, hadde en oksygen metning langt ned på 80 tallet og trodde virkelig ikke at livet mitt skulle bli så mye lenger. Hjertesvikten var i aller høyeste grad tilstede og det medisinske teamet hadde ikke noe reel behandling. Som et forsøk på å rette opp og lette på hjertesvikten, fikk jeg 13.mars.2012 en ny hjerteklaff. Denne ble satt inn via lysken, ettersom kroppen min mest sannsynlig ikke ville maktet en åpen operasjon. Klaffen kom med ambulansefly fra Nederland, jeg gikk fra å ikke vite hva som skulle skje dagen før til å ligge på operasjonsstuen dagen etter. 

Etter operasjonen viste det seg først at klaffen ikke var løsningen. Lekkasjene var like mange og like uhåndterlige. Jeg ble sendt hjem med en oksygenmaskin, oksygenkolber til de gangene jeg skulle ut og valium for å roe nervene når dødsangsten ble for mye. Etter fire uker var jeg tilbake på kontroll og det viste seg at klaffen hadde “tatt seg sammen” og begynt å virke som den skulle. Lekkasjene var så og si tettet og hjerte banket godt. Hjertesvikten blir jo ikke borte, men det ble lettere og lettere å puste, gå, være med og føle seg en form for normal.

13.mars.2012 var første dagen i et nytt kapittel for meg og de fantastiske jeg har i min familie. De kan aldri helt vite hvordan jeg har det, men jeg kan heller aldri vite hvordan de har det. Det står stor respekt for de som står ved siden av meg, sloss for meg, støtter meg, elsker meg og aldri forlater meg.  


En dag vil jeg mest sannsynlig trenge et nytt hjerte. Det er informasjon jeg har plassert i en skuff oppi hjernen min. Jeg aksepterer min diagnose og velger å se på mulighetene mine i stedet for begrensningene. Det er så mye godt der ute.

Ha en strålende uke

– Katie

#guch #love #hjertefeil #hjerte #mestring #vmh #fysio #mentalhelse #lovelife #backtolife #depresjon #organdonasjon #shoutout #drammen #norway #trening #opptrening #angst #langvei #rehabilitering #rikshospitalet #kjærlighet 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg