Siler gjennom en million tanker

Hey

Mandag. Ny uke og vi er godt inn i Mai. Her om dagen kunne jeg gå ut i skjørt i over 20 c, men i dag, selv om det var blå himmel og sol var det skikkelig kaldt. Kjenner jeg begynner å bli ordentlig lei av at det er så kaldt. I hvert fall nå som jeg ikke er i form. Det er ikke så mye som skal til før leppene og neglene mine får blåskjær. I de siste par dagene har jeg også tatt etter gutta i huset og blitt tettere i brystet og hostet mer. Etter en slitsom og ganske søvnløs natt ringte jeg og fikk en time hos fastlegen. Jeg er utrolig heldig som har en fastlege som henne som tar sykdommen min på alvor og tar meg i mot på kort varsel. 

Feberen var jo ikke så høy, men formen var ikke noe særlig. Det som er så viktig når man er hjertesyk er å ikke få for eksempel lungebetennelse. Eller dersom man først får det fanger det opp fort. Det er derfor jeg ikke tar noen sjanser. Jeg har ved et par anledninger måttet ligge på sykehus på grunn av lungebetennelse. Heldigvis for meg var det ikke lungebetennelse. Bare en kraftig forkjølelse.

Da jeg kom hjem sovnet jeg tvert på sofaen og ble litt irritert da jeg ble vekket av mobilen. Hvorfor i alle dager hadde jeg ikke slått av lyden. Men det var en god ting, for jeg kviknet til da jeg så nummeret. Det var kardiologen Ola på Rikshospitalet som ringte. I forrige uke sendte jeg en email med oppdatering etter endringer av dosering på medisinene mine.

Den ene medisinen jeg går på heter Burinex og den er en vanndrivende medisin. Når jeg tar den flyr jeg ofte på do og tisser. Når man har hjertesvikt vil en av symptomene være at man samler mye væske i kroppen. Og denne væsken må jo ut. Ola fortalte meg at jeg kunne få styre litt på doseringen selv. Kjenner jeg meg tungpustet og ser at jeg går opp i vekt, kan det være at det er samlet opp væske og da kan jeg ta en ekstra tablett. Mitt liv med Burinex = blir mye tissing!!

Jeg skal også settes i kontakt med Hjertesvikt avdeling på Drammen Sykehus. Jeg var i kontakt med de for fem år siden da jeg var virkelig syk og jeg var utrolig godt fornøyd. Alt av store undersøkelser skjer jo fortsatt på Rikshospitalet, men samtaler, blodprøver, doseringer og sånne ting kan skje her. Da slipper jeg også å reise inn til Oslo. 

Jeg har mange tanker rundt dette med sykdommen min. De har blitt flere og mer alvorlige jo eldre jeg har blitt. Jeg kjenner kroppen min bedre, jeg kjenner faresignalene og jeg forstår konsekvensene av alt bedre. Min største jobb, og den gjør jeg daglig, er å skille mellom de faresignalene og symptomene. Mens jeg står og ler og smiler, tuller og tøyser så fyker det en million tanker inni hodet. Det er ikke alltid lett å se på noen hva de sliter med. Vi bærer vel alle på noe som ikke er synlig og det skal vi huske på. 

Nå skal jeg slappe av videre på sofaen. I morgen, selv om jeg ikke er helt i form, skal jeg på en visning. Jeg orker ikke alle disse trappene jeg har her jeg bor. Må finne på noe nytt som kan lette hverdagen min enda noen hakk. Blir spennende. Ha en strålende kveld.

– Katie

#hjertesvikt #hjertefeil #medfødthjertefeil #guch #vmh #drammen #norge #forkjølelse #sykogsvak #sjekkdeg #shoutou#organdonasjon #sija #mentalhelse 
#angst #depresjon #trening #rikshospitalet #fastlege #forkjølelse 

 

 

1 kommentar
    1. Masse god bedring og håper du får den leiligheten du skal se på – eller allerede har sett på 🙂 Ber om at du skal bli helt frisk fra alt sammen, i Jesu navn <3 Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg