Oppskrift Makroner

Hei

Jeg fikk tilbakemeldinger på bloggen min om at noen ønsket oppskriften på makronene jeg lagde på torsdag. Jeg brukte oppskriften til Farmen Ida og den var veldig god. Jeg tror hemmeligheten er å følge oppskriften nøye.

Ingredienser

125 g Mandelmel (ikke fettredusert)                    
175 g Melis                                                        
110 g Eggehvite                                                  
4 ss Sukker                                                         

Konditorfarge. Jeg brukte Idun sin som jeg kjøpte på REMA1000, men man kan bruke Wilton gelefarge som du kan kjøpe mange steder. Wilton har også mye større fargevariasjoner. 

Fremgangsmåte

Jeg begynte med å blande mandelmel og melis i en bolle. Dette silte jeg gjennom to ganger for å få bort eventuelle større korn fra mandelmelet. Jeg pisket eggehviten til det skummer så har jeg i sukker. Så skal det igjen piskes til det er stivt nok så du kan snu bollen på hodet. Dersom du skal ha farge på makronene så hadde jeg det i sammen med marengsen.
Etter at du har fått den fargen du vil ha blander du inn mandelmel/melis blandingen. Bruk en slikkepott til dette. Ta det rolig først så kraftigere så du slår ut luften av marengsen. For å finne ut om blandingen er ferdig løfter du bare slikkepotten opp og se at røren renner sammenhengende av. Den skal IKKE være tyntflytende. Ha blandingen i en sprøytepose og sprøyt små rundinger. Jeg kjøpte en makronform på Clas Ohlson.


Ta tak i brettet og slå det hardt ned mot benkeplaten 2-3 ganger så du får ut siste rest av luft. Så må brettet stå i 45-60 min og tørke så du får en liten hinne på makronene. Når du kan ta på makronen (forsiktig) uten av det henger igjen noe på fingeren kan du sette brettet inn i ovnen. Det skal stå på 150 c i ca 12 minutter. Følg med. Makronene danner små “føtter”. Da er de ferdige. Ta makronene ut og la de kjøle seg helt ned på brettet før du løsner de ut.


Da er de ferdige – du klarte det. Det du har i mellom makronene når du setter de sammen er jo opp til deg. Jeg er veldig fan av smørkrem. Blander 50 g smør med 50 g melis. Pisk det skikkelig godt. Om du vil ha sjokolade kan du sile igjennom 25 g melis og 25 g bakekakao i stedet. Lek litt. 
LYKKE TIL


– Katie

 

#organdonasjon #makroner #oppskrift #baking #oppskrift #shoutout #sjekkdeg

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg