Heavy shit på rom 3019

Hey

Det er juni folkens. Den første sommer måneden er i gang. Woo-hoo!

Dagen startet som vanlig med blodtrykk, metning, medisiner og blodprøver. Etterpå tuslet jeg bort på kjøkkenet for å hente meg noe frokost og før jeg rakk å spise ble jeg stoppet av sykepleieren min. De hadde sendt calling på meg på ultralyden. Denne gangen var det av mage og lever. Det tok heldigvis ikke så lang tid så kom meg fort opp på sengeposten igjen. Da var det selvfølgelig ingen egg eller varme rundstykker igjen. Nedtur!! 

Hadde såvidt fått i meg noe mat så kom beskjeden om at de ville ha meg ned på CT undersøkelsen. Da var det avgårde igjen.

Måtte få en ekstra veneflon inn i armen. Den er ikke på verdens beste sted på kroppen, men den funket. Selve undersøkelsen gikk veldig greit og tok ikke så lang tid som jeg trodde. Kontrastvæsken som settes inn for en vanvittig varmefølelse og det er ganske ekkelt. Heldigvis går det fort over. 

Da jeg kom tilbake ble hjertestarteren sjekket og justert litt, så kom Toivo. Utrolig godt å se han. Vi tok en tur ut på terrassen hvor vi fikk se et stort Seaking helikopter. Syns det var ganske spennende. 

Tilbake på rommet fikk vi møte med husets sosionom. Har møtt henne mange ganger før og hun super hyggelig og utrolig dyktig. Så kom kardiologen og overlappet til ny samtale. 

Jeg har ikke skrevet det tidligere i uken fordi jeg har måttet fordøye det selv først. Det er en 5 års karantene på hjerte transplantasjon dersom man har hatt kreft. Det er to år siden jeg hadde livmor kreft så jeg har 3 år igjen. Legene har mye å gå på når det gjelder medisiner som kan kanskje hjelpe meg forbi karantene tiden og lenger. Jo lenger, jo bedre er det. Dersom de ikke gjør susen kan jeg være kandidat for noe som heter LVAD. Det står for Left Ventrikkel Assistance Device. Det er en liten boks med en propell som settes inn i brystkassen som hjelper blodet å drømme og holde hjertet så godt som mulig. LVAD blir ofte brukt som en “bro” til transplantasjon. Det er en ledning som da kommer ut av kroppen og inn i en batteripakke jeg må bære med meg i en sekk. Når legen ser på meg og sier “dette er heavy shit” har jeg mest lyst til å gjemme meg under dynen, være 4 år og ikke tenke på det. 

Jeg er i dag ikke syk nok for hverken LVAD eller transplantasjon. Men dette er vanskelig informasjon å fordøye. Kan jo risikere og bli Karslon på taket med skjøteledning. Javel.. … . 

Nå er det kvelden på rom 3019. Min nye “nabo” har sovnet, men jeg er lys våken.

Vi snakkes….. Natta

– Katie 

#hjertesvikt #hjertefeil #mentalhelse #angst #depresjon #organdonasjon #sjekkdeg #shoutout #sija #rikshospitalet #ous #lvad

http://www.organdonasjon.no

http://www.vmh.no

2 kommentarer
    1. Thank God for your attitude, bravery and humour Katie. You are exceptional!!! In the midst of everything, your concern is for you husband and family. We love you XXX

    2. My heart goes out to you. I hated the hospital “bubble” which will return sooner or later, but you have had it all your life. Humour is the only respite and you use that well. As does mother! Thinking of you. Xx

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg