Over og ut for denne gang

Hey

Da var uken med utredning på Rikshospitalet over. Jeg hadde ikke vært våken lenge i dag før jeg bestemte meg for å dra derfra. Selv om jeg hadde muligheten til å bli til i morgen. Det er kanskje ikke alle som skjønner hvorfor noen vil bli lenger på sykehus enn de må, men når man er så mye inn og ut og belastningene noen ganger blir i det voldsomme laget, kjenner jeg ofte at det kan være en god ting. Kroppen får ordentlig ro. Ettersom siste undersøkelse var den desidert tøffeste denne runden var i går kveld og kroppen min var helt ferdig, var det godt å ikke føle at jeg ble kastet rett ut på gaten.

Jeg hadde en rolig morgen med de vanlige målingene. Og det ble faktisk tatt blodprøver også. Jeg tuslet bort på kjøkkenet og spiste litt frokost. Etterpå gikk jeg tilbake på rommet og pakket bagen min. Legen ville at jeg skulle ta meg en gåtur i gangene og trappene for å sjekke om pulsen steg noe særlig nå som hjertestarteren min hadde blitt justert. Jeg fikk på meg en håndholdt måler og gikk sammen med sykepleieren min for dagen. Jeg kom ikke lengre enn til heisen, ca 50 meter, i normal gange før pulsen var ca 120 bpm. Da jeg på onsdag denne uken tok meg helt ut på tredemøllen kom jeg ikke høyere enn 93 bpm. Det er jo ikke veldig fort og derfor endret de innstillingene. Jeg syns det var ganske så ubehagelig og jeg fikk jo beskjed om at de når som helst kunne stille den tilbake. Jeg er jo interessert i å se om kroppen blir bedre av at pulsen stiger og hjertet pumper ut mer blod på kortere tid. Men ubehaget ble jo litt i overkant så før jeg reiste fra sykehuset fikk jeg den ene kardiologen til å senke innstillingene igjen. Vi inngikk et kompromiss og satt den mellom det jeg hadde før og det de hadde satt den på sist onsdag. Så blir spennende og se hvordan det blir. 

Jeg har nå sluttet på medisinen Triatec (Ramipril) og satt på noe som heter Entresto. Begge er hjertesvikt medisiner, men de har kanskje litt andre virkestoffer. Det er ikke alltid jeg leser meg opp om medisinene mine selv om jeg burde vite hva jeg putter i kroppen. Ettersom jeg ikke kunne få med meg Entresto fra sykehuset måtte vi innom apoteket. Visste seg at ikke ett eneste apotek hadde denne medisinen så måtte ut til  Sandvika for å hente en pakke.


Det var jo flaks at jeg hadde med meg pappa da jeg skulle kjøpe den for den er så dyr at man må søke om vedtak fra Helfo for fritak for egenandelen. Frem til den kommer må man jo betale. 840 kr var det. Og den varer i ro uker.

Nå er det stille på Skøyen også. Jeg kan høre trikken, sikkert full av feststemte folk som skal på byen. Jeg kan ikke huske sist jeg var på byen i Oslo. Ikke Drammen for den sakens skyld heller. Natta folkens!

– Katie 

#hjertesvikt #hjertefeil #mentalhelse #angst #depresjon #organdonasjon #sjekkdeg #shoutout #sija #rikshospitalet #ous #vmh #guch #medisiner #oslo #trening 

http://www.vmh.no

http://www.organdonasjon.no
 

5 kommentarer
    1. Håper det går bra med deg,begynte med Entresto for 5 uker suden,vet ikke om det har hjulpet så mye,men jeg gir den en sjanse,har gått på triatek i 3 år uten at hjertet har styrket seg noe… god bedring og håper at entreston funker på deg 🙂

    2. Hei Roy Frydenlund. Jeg har gått på Triatec siden hjertesvikten min i 2012. Men nå ble jeg satt over på Entresto. Tror meningen er at den skal økes over tid så jeg gir den også en sjanse. Tror det er det beste. God bedring til deg. Håper du får den best ønskelige effekten av medisinene dine. Katie

    3. Hei igjen, så på bildet at du starta med 24/26 mg og jeg har forsått at du ikke har økt dosa til 49/51 mg, jeg starta med 49/51 og har nå økt til 97/103 mg, gått på den i en uke,har fått den av min fastlege og betaler ut av egen lomme, er vært det vis det skulle hjelpe, har du merket noe forskjell ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg