#SJEKKDEG

Hei

I dag er det 1 september og det som ville vært Thea Steens bursdag. Hun som tappert måtte gi tapt for livmorhals kreft i fjor sommer. Hennes viktigste fanesak var å få oss jenter til å ta den turen til gynekologen og sjekke oss med celleprøve. Det er jo alltid utrolig kjedelig å gå til gynekologen. Det er aldri moro og mange kvier seg noe vanvittig til det, men det er så viktig å gå. 

I februar 2015 begynte jeg å blø. På grunn av hjertefeilen min så har jeg aldri hatt noe normal syklus så noe sløvt lot jeg det surre å gå i fire dager. Blødningene ble større og større og tilslutt måtte jeg til legevakten. Da var blodprosenten min på 8.2 og jeg ble sent rett til Drammen sykehus. Voldsomme smerter og blødninger viste kreftceller i livmoren. 

Etter blodoverføring og operasjon hvor de fjernet livmoren min og egglederne mine var jeg kreftfri. Jeg kunne aldri få barn, men dette hadde jo min medfødte hjertefeil allerede satt en effektiv stopper for. Men jeg ser at dette temaet er ufattelig vanskelig for barnløse jenter å svelge.

Selv om diagnosen #livmorkreft vil følge meg resten av livet føler jeg selv at jeg slapp med skrekken. Jeg måtte ikke ha cellegift eller stråling.

Men fra ei jente som slapp med skrekken til alle dere jenter der ute : SJEKK DEG

Ta kontakt med lege og få en time for å få tatt en celleprøve. Det lille ubehaget det er kan spare deg for mye.

Heia oss jenter og heia Thea Steen som åpnet våre øyne med sin sterke historie. Jeg tenner et lys for deg i kveld.

– Katie 

http://www.kreftforeningen.no

http://www.theasteen.com

 

#livmorkreft #kreft #shoutout #sjekkdeg #theasteen #kreftforeningen 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg