Si det for å bli det – har du tatt et valg?

ORGANDONASJON

Organdonasjonsdagen 23.september

Kanskje ikke det hyggeligste eller mest oppløftende tema, men det er et av de viktigste. I mange land må man si i fra om man IKKE vil være organdonor, mens i Norge må vi si JA til å være det. Det viktigste du gjør er å si det til dine nærmeste. Så de vet hvilke ønsker du har.

En hjertetransplantasjon ble først nevnt for meg i 2012 da jeg fikk en alvorlig hjertesvikt. Den svikten hadde på gått så lenge at jeg ble for syk for en transplantasjon. Ved et mirakel, om man tror på det, fikk jeg en ny hjertelig via lysken og det var det som skulle til. Da den ble satt inn var det på ingen måte en sikkerthet at den ville fungere som vi ville. Jeg ble faktisk sendt hjem med oksygenmaskin, valium og et “lykke til”.

I 2015 fikk jeg livmorkreft og selv om den ble oppdaget tidlig og livmoren ble fjernet, ble diagnosen kreft hengende ved meg. Den gjør nå at jeg er i en karantene på 5 år før jeg kan bli vurdert for en ny hjertetransplantasjon, som igjen har blitt tatt opp på grunn av nedsatt funksjon. 

Når man skal få et nytt organ må man gå på så mye imundempende medisin for at kroppen ikke skal frastøte seg det nye organet. Men når immunforsvaret er redusert, er du mye mer mottakelig for infeksjoner og sykdommer. Og har man en kreftdiagnose hengende på seg, må man vente 5 år. Jeg har nå 2.5 år igjen før jeg blir vurdert. Og når jeg kommer på listen kan det ta alt fra en dag til flere år før et donorhjerte blir tilgjengelig for meg. 

Ingen ønsker å tenke på døden. Ingen av oss vet når den kommer, men jeg må forholde meg til den på en helt annen måte enn funksjonsfriske. Jeg er selv donor, for selv om ingen vil ha hjerte mitt, har jeg andre organer som fungerer akkurat som de skal. En donor kan redde livet til opptil åtte andre som står på ventelisten. 

Hva om du trengte et organ? 

SI DET FOR Å BLI DET – gå inn på nettsiden og bli en organdonor du også.

http://www.organdonasjon.no

God natta mine venner

– Katie 

 

#medfødthjertefeil #skjultsykdom #trening #puls #vektnedgang #ernæring #mentalhelse #angst #depresjon #oslo #oslove #shoutout #sija #sjekkdeg #organdonasjon #levelivet #familieliv #familie #amerikanskcockerspaniel #givemehopejoanna #hjertesvikt #hjertefeil #drammen #livmorkreft #sidetforåblidet

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg