Barndomsminner

Hey

I går kveld var det premiere på programmet “Hjertebarna” på TV2. Et nært og ekte program om barn med medfødt hjertefeil. Om hverdagen og om operasjoner. Selv om jeg hadde bestemt meg for lenge siden at jeg skulle se programmet, var jeg allikevel litt engstelig. Skal, skal ikke situasjon.

Mamma og meg på Ullevål sykehus da jeg var under ett år, i 1978.

Jeg husker mye fra jeg var barn og hjertesyk. Selv om jeg har vært igjennom flere hjerteoperasjoner som voksen, var den siste jeg hadde som barn i oktober 1988. Jeg var 10 år og det var på gamle Rikshospitalet i Pilestredet i Oslo sentrum. Jeg husker bare bruddstykker av det sykehusoppholdet, men jeg husker godt hvordan det var å være et barn og teenåring med denne til tider usynlige sykdommen.

Mamma og meg etter operasjonen i oktober 1988, da jeg var 10 år. Husker bare bruddstykker fra det sykehusoppholdet. Noen minner er jeg ikke helt sikker på om er minner, men heller noe jeg har blitt fortalt i etterkant.

Mens jeg så på programmet, var det mange utsagn jeg kjente meg igjen i. Om følelsen av å virkelig ville være med på alt, men ikke orke. Å bli så sliten at man må finne på noe så man kan ta pause uten at det skal være synlig at det er fordi jeg er sliten. Å presse seg til det maksimale når man egentlig ikke skal. 

En ting jeg lærte tidlig var at man kunne aldri forvente at folk ville forstå. Til og med mine aller nærmeste venner og familie vil heller helt forstå, hvordan det er å leve med en hjertefeil. Den blir aldri borte, selv om mange lever godt med det.

I dag fikk jeg email om at timen min på Rikshospitalet som jeg hadde 11.sep har nå blitt fremskyndet til nå på onsdag. Det skal bli godt å dra dit, få tatt ordentlig undersøkelse av hjertet og finne ut av disse blodprøvene som ble tatt på Drammen sykehus i helgen. 

Etter en tur på apoteket i ettermiddag fikk jeg gjort ferdig tre medisin rosetter for de neste tre ukene. Det er så kjedelig, men det må gjøres.

 

Nå skal jeg kose meg i sofaen med “Alt for Norge” som endelig er tilbake. Blir nok litt mer lystig enn premieren i går. Ha en smashing kveld.

– Katie 

#medfødthjertfeil #hjertefeil #hjertesvikt #mentalhelse #angst #depresjon #oslo #oslove #shoutout #sija #sjekkdeg #organdonasjon #levelivet #familieliv #familie #amerikanskcockerspaniel #givemehopejoanna #hjertebarna #skjultsykdom #trening #puls #vektnedgang #ernæring #mentalhelse #angst 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg