Rabarbra-koko

Rabarbra er kanskje den grønnsaken som minner meg mest om barndommen. Og det er jeg nok ikke alene om. Jeg husker da jeg var liten og jeg endelig kunne gå ut i hagen og plukke en stilk for så å stikke den i en kopp sukker. Det er deilige barndoms sommerminner. Her om dagen var jeg innom min absolutte favoritt innvandrer matbutikk her i Drammen. Og i frukt og grønnsaks rommet fant jeg en stor kurv med rabarbra. Tenkte ikke veldig lenge før jeg tok til meg noen lange stilker. I dag tok jeg de ut av kjøleskapet. Jeg er ikke så veldig dyktig på hva jeg kan gjøre med den, men visste at jeg ikke kom til å sitte med en kopp sukker til alt. Så da ble det saft og crumble. Husker mamma pleide å lage rabarbra crumble og det var den beste desserten ever.

    

Jeg vasket rabarbraen og kuttet den i små biter som jeg da hadde i en stor kjele. Jeg veide opp til ca 650 g rabarbra. Hadde i 3 dl vann og 4 dl sukker. Da jeg smakte på det mens det kokte opp fant jeg ut at det var litt i søte laget. Så hadde saft fra tre små sitroner. Jeg følger sjeldent noen oppskrift. Da blir det mer moro. Kokte til rabarbraen ble helt mør. Helte det over igjennom en sil og så over i en flaske. Det ble veldig godt. Utrolig flott sommerfarger.

Det som var igjen i silen hadde jeg i en ildfast form. Blandet mel, brunt sukker, sukker, mykt smør og havre i en bolle som jeg blandet. Da det be som en grovdeig hadde jeg det over rabarbraen. Etter kanskje 15-20 min i ovnen er den ferdig. Det som er digg er at man kan spise det med nesten hva man vil. Is, krem, vaniljesaus, vaniljekesam etc.

  

Happy rabarbraing!! 

– Katie

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg