Litt klokere, men ikke lett detta

Hey

Da har jeg vært på Rikshospitalet hos kardiologen på GUCH Poliklinikken. Før konsultasjonen tok jeg røntgen og blodprøver. Spesielt blodprøvene er festlige når man går på Marevan. Det er jo en blodfortynnende så sjansene for å blø en del når nålen fjernes er jo tilstede. Og i dag blødde jeg Gjennom noen bomulsdotter så måtte bytte litt før jeg kunne gå videre. I fjor var jeg litt slepphendt med det og det var ikke særlig artig når blodet renner nedover armen mens man er bak rattet på E18.

Da jeg kom inn på poliklinikken måtte jeg ta en gangtest. Da måtte jeg gå i 6 minutter med puls og oksygenmetings måler på fingeren. Jeg så at pulsen kom opp over 90 bpm, men det er ok. Oksygenmetningen sank til godt ned til midten av 70 tallet. Det er ikke bra. Oksygenmetningen skal jo være på så tilnærmet 100 % som mulig. Når jeg vanligvis ligger på alt over 90 % er det ok. 70 % er veldig dårlig så merket jeg var ekstremt sliten. Viste seg at gangtesten var en god idé da den viste at jeg gikk noe kortere distanse på de 6 minuttene og oksygenmetningen var noe lavere enn forrige gang (januar). Stoffskiftet mitt var noe høyere enn det skulle være også så svikt symptomene jeg har kjent den siste tiden kan skyldes det. Nå skal jeg redusere litt på noen medisiner, noen skal jeg øke og så får vi se om det hjelper på symptomene. 
Dersom det ikke er på grunn av stoffskiftet og hjeresvikten øker vil jeg bli satt i kontakt med hjertesvikt teamet på Drammen sykehus. De følger meg med samtaler, blodprøver og små kontroller, mens de store undersøkelsene vil fortsatt skje i Oslo.

Det var veldig koselig når sykehusklovnene kom da. Jeg tenker noen ganger på meg selv som et 39 år gammelt barn så stas var det. Like mye for meg som 10 åringen som satt ved siden av meg. Utrolig viktig jobb de gjør.

Nå har jeg spist litt og skal slappe av på sofaen. Blir hos mamma og pappa til i morgen.

– Katie

#organdonasjon #hjertefeil #hjertesvikt #mentalhelse #angst #depresjon #shoutout #vmh #ous #rikshospitalet #guch #sjekkdeg #trening 
#rehabilitering #hvanå #mestring #sykehusklovnene #stress

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg