Tradisjonen tro

Julen er kanskje da tradisjon betyr mest for meg. I dag er det en uke til julaften og jeg gleder meg så utrolig mye til å feire med familien. At Hanne, Jerome og jentene kommer fra Paris og skal bo er må jo være det beste. 

Huset vårt er vasket, julelysene er satt opp og nesten alle gavene er i boks. Jeg kjenner at jeg blir veldig fort rørt i juletider. Setter på P7 Klem og hører på julemusikken og merker at jeg får tårer i øynene. 

I dag var det sylte laging. Det gjorde vi ikke i fjor så det var moro å gjøre det igjen i år. Det er jo Toivo som gjør all jobben, jeg er bare en hjelper ved behov.

Først var det krydder, så rulle de sammen med hyssing rundt. Det er jo ganske mye jobb, men det er jo gøy også.

Så skal de kokes. Det blir en utrolig god juleduft i hele huset når de koker. Fikk tatt i bruk den nye kjelen vår. Skal ha den til saltlaken i morgen, men kokte i den også. 30 liters kjele. Sykt stor!!

Nå er de lagt i press ute i boden. Der skal de ligge til i morgen. Da skal de i saltlaken og ligge i minimum 5 dager. Regner med de blir liggende til julaften. Kraften fra kokingen skal vi lage mølje av. Det pleide vi alltid og spise lille julaften hos Toivos mamma, Laila. Vi har ikke gjort det på tre år nå. Dette blir tredje julen uten henne. Sånn, og der kom det emosjonelle. Savnet etter de som ikke er her lenger. Takknemmelighet for at jeg får være her, mot alle odds. 

Nå er det en annen tradisjon på gang. Det var “Love Acctually” her om dagen, men i kveld er det “Home Alone” med KEVIIIIIIN!!!!

God førjulstid mine venner. Nyt tiden, familie, venner og tradisjoner. De betyr masse!!

Julekos

– Katie 

#medfødthjertefeil #skjultsykdom #trening #puls #vektnedgang #ernæring #mentalhelse #angst #depresjon #oslo #oslove #shoutout #sija #sjekkdeg #organdonasjon #levelivet #familieliv #familie #amerikanskcockerspaniel #givemehopejoanna #hjertesvikt #hjertefeil #drammen #livmorkreft #sidetforåblidet #kreft #rikshospitalet #ous #vmh #guch #medisiner #barcelonaambtu #españa #nytthus #jul2017 #christmas #sandeivestfold #sande #itsbeginningtolookalotlikechristmas #tradisjon

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg