Sliten og overveldet – transplantasjonsutredelsen er ferdig

I dag ble jeg ferdig med transplantasjonsutredelsen. Det har vært en uke full av undersøkelser som har satt sitt preg på meg. Det at jeg havnet på isolasjon i går gjorde alt enda litt mere vanskelig. Heldigvis er Kardiologisk Sengepost full av utrolig hyggelig sykepleiere som gjør livet lettere når man må holde seg på et rom som ikke er større enn 10m2.

Natt til i dag var en dårlig natt. våknet i tre tiden og var lys våken. Heldigvis sovnet jeg rundt fire tiden igjen, men våknet med en dundrende hodepine i seks tiden igjen. Fikk to paracet, tok på meg øyemasken og la meg under dyna. Var helt i svime da sykepleieren min kom og vekket meg. Jeg fikk ringt fastlegen min i Drammen som kunne fortelle at jeg ikke hadde tatt noe VRE test der siden januar 2018, så isolasjonen måtte bare opprettholdes.

Jeg var mest keen på å bare legge meg igjen, men så langt kom jeg ikke. Like etter telefonsamtalen med fastlegen sto fysioterapeuten i døren og skulle ha meg med på tredemølle testen. Det er en av de viktigste undersøkelsene i utredningen fordi det er belastning med oksygenopptak. Koblet til elektroder, maske og blodtrykksmåler var det bare å begynne å gå. Det så nok ikke så smart ut for hele tredemøllen, stolen og det meste av utstyret var pakket i plast. Jeg gikk 3 km/t hele testen, men for hvert minutt økte stigningen med 1%. Etter vel 10 minutter orket jeg ikke mere og testen var ferdig.

Kom tungpustet tilbake til rommet og hadde vel akkurat duppet av da hun som tar de psykosomatiske testene kommet for en ny prat. Det var en veldig hyggelig prat og jeg leverte alle skjemaene jeg hadde fylt ut. Har aldri sett så mange rare spørsmål. Det var flere spørsmål som var så like at jeg følte de var lurespørsmål…..hehe!!

Igjen prøvde jeg å slappe av litt, men det skulle ikke passe seg, for vipps var klokken 13.30 og jeg ble hentet av en portør som skulle følge meg ned til Tann og Kjevelege. Kjeven, tannstilling og tennene mine var fine og selv om hun vil anbefale å trekke en av visdomstennene mine, så er vel det en liten pris å betale. Etter samtale med lege i ettermiddag er jeg nå ferdig med utredningen og den endelige beskjeden om jeg får stå på listen blir tatt førstkommende tirsdag. Det virker veldig positivt, men jeg vet jo ingenting før tirsdag/onsdag.

Nå i kveld kom Hanne, Solveig og Hedvig. Det var super koselig at de alle kom. Solveig reiser på skoletur på lørdag så godt å se henne før det. De pakket seg inn i frakk og på med hansker og de så rett og slett ut som Minions…..hehehehehe!!! Bedøm selv <3

Nå er kveldsmedisinen tatt og Camp Kulinaris ruller på TV. I morgen skal jeg hjem og det skal super deilig. Skal bli deilig og sette meg i armkroken til Toivo, kose med Arne og Otto og sove i min egen seng. Blir noen spennende dager i påvente av telefonen.

– Katie

 

http://www.organdonasjon.no

 

#medfødthjertefeil #hjertefeil #rikshospitalet #ous #vmh #guch #helse #mentalhelse #angst #depresjon #transplantasjon #hjertetransplantasjon #ventetid

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg