Transplantasjons utredning i gang

Da var dagen endelig kommet. Var oppe klokken 05.00 i dag tidlig og var fremme paa Rikshopitalet halv aatte. Fikk tatt en haug med blodproever foer jeg meldte min ankomst paa Kardiologisk Sengepost. Jeg var veldig heldig og fikk enerom og jeg ble tatt imot av en kjempe hyggelig lege jeg har moett foer paa Drammen Sykehus. Jeg maatte ta EKG og hadde en liten samtale om hva som skal skje de neste dagene. Hva jeg kan forvente meg og jeg fortalte litt om hva jeg tenker og forventer. Det er veldig hyggelig aa treffe paa leger og sykepleiere man har hatt mye med tidligere. Jeg faar nesten litt ektra energi av det. Ogsaa vet jeg at jeg har de, min familie og mine venner i ryggen og som alle oensker meg godt. Det gir ogsaa masse energi og paagangsmot.

Vi moette paa en av de kardiologene jeg har hatt mest med aa gjoere og han vet at jeg er stressa for katetriseringen jeg skal gjennom saa han spurte om jeg ville bli med paa kardiologisk lab for aa se hvor det blir gjort og der moette jeg en dame som husket meg fra jeg var liten. Jeg skal ikke paastaa at jeg husker henne, men det var hyggelig aa snakke med henne og hun skal vaere der under katetriseringen. Denne gangen skal de ikke inn i lysken, men i halsen. Det har jeg aldri gjort foer saa litt engstelig for det, men det skal vel gaa det ogsaa.

Toivo var med meg og sammen ble han med frem til jeg skulle ta ultralyd. Det skulle ikke skje saa mye i dag som han maatte vaere med paa, saa han fikk dra hjem og slappe av. Det er mange dager fremover han maa vaere her. Ultralyden gikk bra, men som vanlig var det vanskelig aa faa gode bilder av hjertet. Jeg skal ta CT av hjerte og lungene paa fredag og da faar de jo et bedre bilde.

Da Toivo hadde dratt hjem sovnet jeg litt paa rommet foer det var tur ned paa roentgen og like etter lungeavdelingen. Der skulle jeg ta en spirometri som er en pusteoevelse hvor de maaler blant annet maaler lungekapasitet. Det er tungt, men ellers er det ikke noe stress. Etter pustingen og pesingen hadde jeg en samtale med en veldig hyggelig lungelege som forklarte resultatene. Jeg hadde litt over 50% lungekapasitet. Det som var bra, var at proevene var ganske like de jeg tok i 2017. Han skal se paa CT bildene paa fredag, men av det han saa naa var det ikke noe som tilsa at lungene ikke ville taale en transplantasjon. Saa det var jo gode nyheter syns jeg. Men det er langt igjen enda og mange undersoekelser.

Naa er jeg ferdig med undersoekelsene for dagen og jeg har kommet meg opp paa rommet igjen. Jeg har faatt middag, biff stroganoff. Den var helt ok. Naa kommer snart mamma, pappa og Hedvig og det blir koselig. Vi snakkes,

– Katie

http://www.vmh.no

http://www.organdonasjon.no

#hjertefeil #hjertesvikt #organdonasjon #mentalhelse #angst #depresjon #sija #rikshospitalet #ous #hjertetransplantasjon 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg