40 års jubileum for norges første hjerte transplantasjon

Hey

I dag var jeg invitert på Rikshospitalet for feiring av norges første hjerte transplantasjon for 40 år siden. Jeg har alltid engasjert meg i organisasjons saken og fikk jo selv et nytt hjerte våren 2019. Det er ikke mulig å uttrykke den takknemlighet jeg har til min donor, donors familie, min fantastiske mann, familie, venner og hele det medisinske teamet som gjorde at jeg fikk leve videre.

Da Toivo døde for 9 uker siden av en massiv hjerneblødning var det ikke tvil om at han skulle være donor om det var mulig. Vi har jo snakket mye om dette. Det er det som er så viktig, at man snakker om dette med sine nærmeste så man vet hva standpunkt man har. Det er jo ingen som tror de kommer i den situasjonen at man må ta et så forferdelig vanskelig valg, men skulle det verste skje så kan det være godt å vite hva ønsket var.

Jeg er visstnok den eneste i Norge som ahar denne dobbeltrollen av å være både organmottaker og nå pårørende til en organdonor. Så det var litt blandede følelser da jeg dro på riksgrensen i dag. Det meste av det som er av medisinsk personell innen hjerte medisin var tilstede. Fra pensjonerte Thorax kirurgen som opererte meg som spedbarn,  intensiv sykepleieren min som jeg hadde som barn, Gibbsie, til transplantasjons kirurgen som satt inn mitt nye hjerte i 2019. Man blir ganske overveldet når man står med “de store gutta” og du vet de har alle vært instrumentelle i at du faktisk lever. De har alle på et tidspunkt holdt hjertet ditt i sine hende, bokstavelig talt.

Jeg visste også at de fleste jeg kom til å møte i dag, visste at Toivo døde for 9 uker siden. Så etter 3 timer med foredrag i det store auditoriet på Rikshospitalet var jeg ganske tung i hodet. Var en bittersøt dag. Ble veldig glad da Hanne sendte melding og lurte på om jeg ville møte henne og ta en kaffe eller noe på vei hjem.

Var så sliten da jeg kom hjem til Otto så sovnet på sofaen. Burde definitivt satt på alarmen for nå er klokken 01.27 og jeg er lys våken. I morgen skal Hanne og jeg til huset I Sande for å pakke ned alt innbo… blir en hard helg.

Tilbake til Organdonasjon. Ta en prat med dine nærmeste om hva du tenker. Vi trenger flere donorer i Norge. Det er mange på ventelisten og noen dør mens de venter. Hva hvis en av dine nærmeste trengte et nytt organ? Det er lett og bli organdonor. Sjekk ut informasjon på

http://www.organdonasjon.no

Ha en super helg folkens

– Katie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg