Endelig et godt hjerte…..må bare benet komme seg nå!

Hey

Nå har det faktisk gått en liten stund siden jeg sist skrev i bloggen, ja nesten to uker. Og mye har skjedd. Forrige fredag, den 7 februar, kom Hilde på besøk til meg fra Oslo. Nå var det en stund siden jeg hadde sett henne. Jeg vet og husker at hun var hos meg noen ganger på Rikshospitalet da jeg lå der, men det er først nå jeg klarte å ha en ordentlig samtale med henne. Hilde er den type venninne som, selv om man ikke har sett eller snakket med på en stund, virker allikevel som om det var i går jeg sist så henne.

Vi har kjent hverandre siden vi var 6 år og gått 9 år på skole sammen. Veldig glad i Hilde-min og jeg ble ekstatisk da hun fortalte meg at hun og hennes kjæreste, Marte, ventet baby i august. Så fantastisk for de.

Jeg var også hos kardiologen for en ultralyd av det nye hjertet jeg fikk ifjor. Og det er veldig spesielt å ligge der og se på skjermen, et hjertet som banker rytmisk og godt. Og når kardiologen sier “det er så godt og se at du har et hjerte som jobber for deg og ikke imot deg”……. det var jo akkurat det det gamle gjorde.

Alt lå til rette for utskrivelse mandag 10.februar etter omtrent 10 måneder på sykehus (Rikshospitalet+Drammen sykehus tilsammen).

Forrige helg gikk med til litt pakking. Mamma kom og hjalp meg med koffertene. Utrolig hva man akkuulerer på 10 måneder. Men det meste av helgen gikk med på min nye hobby, aquarellmaling. Mamma har drevet med det lenge, så da jeg lå på Rikshospitalet, fikk jeg i gave av mamma og pappa aquarellblyanter og aquarellpapir. Hipp hurra, ble helt hektet så nå har jeg endelig fått meg en hobby. Det er så deilig å sitte i fred og male litt for meg selv.

Mandag 10.februar ble jeg endelig skrevet ut. Toivo kom for å hjelpe meg og hente meg, men vi ble sittende og vente en stund. Såret på venstre legg ble skiftet på og alt av papirer ble ferdig skrevet av legen og fysioterapeuten min, Kjersti. Flere av sykepleierene kom innom for å si hadet. Det var veldig koselig og etter fire måneder har jeg jo blitt godt kjent med flere av de.

Å komme hjem var helt fantastisk. Å se Marcus, Arne og Otto var så godt. På mandag kveld ble det pizza og et glass rødvin. Det var godt det. Og ta turen på MENY for å handle mat var jo som luksus. Fikk kjenne på matlysten igjen og det var jo så godt.

Onsdag denne uken var venstre benet mitt blitt rødere, mer hovent og vondere. Det var også kommet gjennomsiv på bandasjen så tok turen innom Drammen Sykehus og medisin 1. Med “åpen retur” ved utskrivelsen, benyttet jeg meg av den. Og det var lurt. Fikk pent vente på en ortoped som i samråd med vaktlegen bestemte seg for å sette meg på antibiotika. Såret ble vasket og skiftet på før Toivo og jeg dro hjem. Torsdag gikk bra, men på fredag var benet like jævla vondt.

I går hadde jeg en avtale med Hanne, Jerome og jentene. Solveig skulle til frisøren her i Drammen, så jeg slang meg på. Jeg var jo innom frisøren på Rikshospitalet i sensommeren ifjor, men jeg var ikke frisk nok til å nyte det til det fulle.

Etter frisørtimen dro vi alle på Pigen på Bragernes Torg. Vi delte alle på en Nachos og en Pommes Frites med forskjellige sauser. Hanne og jeg tok til og med et glass hvitvin. Vi skålte, skravlet og lo. Følelsen av at livet nå endelig var tilbake var euforisk inni meg. Men hele tiden gnager det venstre benet i bakhodet.

Da vi etter en liten stund på Pigen skulle reise, hadde jeg så vondt, at vi dro innom sykehuset igjen. Jeg hadde ringt på forhånd så de visste jeg kom. Jeg fikk helt sjokk da jeg tok av venstre sokk. Trodde nesten først at jeg hadde fått en blodpropp i benet fordi hele foten var også blåst opp. Benet var nå tre ganger så stort som det andre, enda mer hovent og enda mere rødt. Legen kom og så på benet og sammen ble vi enige om at det lureste var at jeg ble lagt inn for intravenøs antibiotika.

Så her er jeg da. Tibake på medisin 1 på Drammen Sykehus, rom 407. Må nok bli her noen dager til de får kontroll på det helvetes benet. Så får vi se hvor lenge det blir.

Håper dere alle har hatt en super helg og at det får en god uke. Om dere har vinterferie, så håper jeg den blir super. Skal du på ski, så håper jeg du får snø!!

– Katie

http://www.organdonasjon.no

http://www.vmh.no

#vmh #guch #hjerte #hjertetransplantert #ous #rikshospitalet #medfødthjertefeil #sija #sjekkdeg #sidetforåblidet #nyttliv #organdonasjon #trene #puls

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg