Tilbake til livet DEL 1 – er du grønn, oransje eller rød?

Hey

Selv om jeg er skrevet ut av sykehuset er jeg ikke “ferdig”. Det blir jeg jo aldri på grunn av medisinene jeg bruker. Tre av de er imundempende for at kroppen min ikke skal frastøte det nye hjertet. Dette er også medisiner det er viktig å følge opp tett så dosering blir riktig. Å gå på imundempende medisiner gjør deg jo utsatt for sykdommer når man er ute i samfunnet blant folk. Så nå med Covid-19 er det ekstremt viktig at jeg beskytter meg. Jeg har hansker, forskjellige munnbind, antibac servietter og antibac spray alltid for hånd. I tillegg er det jo det viktigste nå, å vaske hendene. Det går en del håndkrem her i huset nå på grunn av tørre hender.

Det som også er veldig vanskelig er jo alle timene jeg har på Drammen sykehus hver uke. Ved oppmøtet i hovedinngangen må man igjennom et telt. Der sitter det ansatte som spør deg spørsmål om man kjenner seg febril, hoster etc, har vært i utlandet eller i kontakt med korona smittede. Utifra det man svarer får man en av tre forskjellig lapper. En grønn lapp betyr at man uten problem kan gå inn. En oransje lapp betyr at man er i usikker gruppe og man kan gå inn, men med munnbind. Får man rød lapp, ja da slippes man ikke inn.

Her om dagen skulle leggen sjekkes på ortopedisk avdeling. På grunn av korona hadde noen av sykehusets avdelinger byttet om på undersøkelses rommene. Og den dagen møtte jeg opp på ortopedisk, kun for å få beskjed om å møte opp i akuttmottaket. Mens Toivo og jeg ventet på tur i skranken,  la jeg merke til at ventekøen vokste bak meg. Jeg fikk pluselig øye på to pasienter i køen, hver med sin oransje lapp på jakken sin. Jeg kjente faktisk på en ekkel følelse. Som at jeg absolutt ikke ville stå DER i hvert fall. Samtidig som det slo meg at her visste jeg hvem de “oransje” var……! Ute i hverdagen har man jo ikke sjans til å vite hvem som er “grønne”, “oransje” eller “røde”.

Katie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg