Tåke hjerne – enke hjerne – ITS REAL

Hey

Vi har kanskje alle hørt om amme tåke. Selv har jeg aldri opplevd det ettersom jeg aldri har født egne barn, men jeg tror så absolutt at det eksisterer. Når jeg slår opp amme tåke på Wikipedia står det følgende :

Amme tåke er en mental tilstand som kan oppleves av mødre i ammeperioden. Amme tåke er ikke klassifisert som en medisinsk tilstand, men er mer et folke uttrykk på en tilstand av lett forvirring, glemskhet, mangel på energi og rastløshet etter barselen.

Som sagt, ikke noe jeg har opplevd. Men jeg tror seriøst at jeg lider av noe lignende. Har googlet litt rundt dette og på engelsk kalles det for “Widow-brain”…altså enke tåke. Så jeg googlet det og fikk svar. Svaret har jeg oversatt til norsk :

Widow Brain er et begrep som brukes for å beskrive tåkethet og frakopling som kan sette inn etter en ektefelles død. Denne følelsen antas å være en mestrings mekanisme, der hjernen forsøker å skjerme seg mot smerten ved et betydelig traume eller tap. Symptomer kan være glemskhet, mangel på energi, lett forvirring og tristhet.

TA – DAAAA! Der har vi det. Aldri har jeg vært så surrete og glemsk som etter Toivo døde i fjor. Det er nesten litt skremmende. Jeg husker etter det året jeg lå på Rikshospitalet og Drammen sykehus etter hjerte transplantasjonen så slet jeg veldig med korttids hukommelsen. Jeg husket ikke om jeg hadde tatt medisinene mine, hva jeg hadde spist til frokost og andre mer eller mindre viktige ting. Jeg fikk beskjed av legene at når man ligger lange perioder på intensiv avdeling delvis i koma over lengere tid så er ikke det unormalt. Jeg begynte å skrive ned medisiner som var tatt, avtaler jeg hadde fremover og andre viktige ting og etter en god stund ble det lettere å huske.

Selv om ikke det er så “ille” denne gangen så har jeg en forferdelig tendens til å glemme avtaler eller blande de. I går dro jeg til Oslo S for å møte min fine tremenning Mona som jeg hadde avtale om å spise lunsj med. Var ikke tipp topp form, men ville treffe henne før jeg flytter til Stockholm. Jeg sto utenfor Egon på Jernbanetorget i Oslo og sendte melding og spurte om Egon var greit for da gikk jeg dit siden det regnet. Fikk melding tilbake hvor hun skrev at “det er jo neste mandag vi skal møtes. Jeg er fortsatt på fjellet”…. Så en skikkelig bomtur der. Kom hjem og følte meg shit, så sendte en melding om at jeg ikke var i form til å komme på en bursdag i går kveld. Svaret jeg fikk var at den er neste tirsdag “ikke i kveld”….. Nei vel!!! Dobbelt sjekket derfor Otto sin time hos hundefrisøren han skulle ha i dag og jaggu viste den at timen er neste tirsdag kl.16.00…. Hva skjer!!

Så nå har jeg på nytt gått til anskaffelse av en bok hvor jeg kan notere viktige saker, møter etc i. Så får vi håpe det hjelper.

Møtte Hilde på Baker Hansen Adamstuen i dag før jeg hentet Solveig. Hun ville bli med hjem til Bessa og Bestemor på Skøyen for å kose med Otto før hun drar på ferie i morgen. Når de kommer hjem om noen uker har jo Otto og jeg flyttet. Kjørte henne hjem nå i kveld.

Nå skal jeg drive med litt art therapy!

– Katie

http://www.organdonasjon.no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg